Home Store In Memoriam Deborah Newsletter Forum Topics Blogfeed Blogroll Facebook MySpace Contact Us About

Big Story exaggerating Venezuelan unrest

Reported by Chrish - May 30, 2007 -

For two days running the Big Story has shown footage of "rioting" in Venezuela aimed at President Hugo Chavez for "shutting down" one of the country's television stations. FOX has, also for the second day running, the only US correspondent covering the story. Adam Housely speaks in an unnecessarily loud, excited voice, and at times as people behind him appear to be going about daily business, it lends an air of surrealism to the report.

There are also scenes of protesters - my favorite part is when Housely says there are 15,000 protesters there, and we see four women smiling, chanting, and banging on kitchen pots - and uniformed officers firing (tear gas and rubber bullets, we're told) into a crowd.

Gibson refers to the democratically elected president as "Venezuela's dictator," saying he's warned supporters to be on the alert for another coup attempt. He understates the closed tv station as an "opposition-aligned" network, and the protests are represented as "fight for freedom of speech" by FOX chyrons. Housely said they are "fighting for democracy," a gross misrepresentation, as gross as calling Chavez a dictator.

Interesting how these protesters get coverage on FOX, when anti-war protesters throughout the US are routinely given cursory coverage and dismissed.

An Op-ed in the LA Times by former AP reporter Bart Jones, who spent eight years in Venezuela, gives some missing backstory on the situation:

"While one side of the story is getting headlines around the world, the other is barely heard.

"The demise of RCTV is indeed a sad event in some ways for Venezuelans. Founded in 1953, it was an institution in the country, having produced the long-running political satire program "Radio Rochela" and the blisteringly realistic nighttime soap opera "Por Estas Calles." It was RCTV that broadcast the first live-from-satellite images in Venezuela when it showed Neil Armstrong walking on the moon in 1969.

But after Chavez was elected president in 1998, RCTV shifted to another endeavor: ousting a democratically elected leader from office. Controlled by members of the country's fabulously wealthy oligarchy including RCTV chief Marcel Granier, it saw Chavez and his "Bolivarian Revolution" on behalf of Venezuela's majority poor as a threat.

RCTV's most infamous effort to topple Chavez came during the April 11, 2002, coup attempt against him. For two days before the putsch, RCTV preempted regular programming and ran wall-to-wall coverage of a general strike aimed at ousting Chavez. A stream of commentators spewed nonstop vitriolic attacks against him — while permitting no response from the government.

Then RCTV ran nonstop ads encouraging people to attend a march on April 11 aimed at toppling Chavez and broadcast blanket coverage of the event. When the march ended in violence, RCTV and Globovision ran manipulated video blaming Chavez supporters for scores of deaths and injuries.

After military rebels overthrew Chavez and he disappeared from public view for two days, RCTV's biased coverage edged fully into sedition. Thousands of Chavez supporters took to the streets to demand his return, but none of that appeared on RCTV or other television stations. RCTV News Director Andres Izarra later testified at National Assembly hearings on the coup attempt that he received an order from superiors at the station: "Zero pro-Chavez, nothing related to Chavez or his supporters…. The idea was to create a climate of transition and to start to promote the dawn of a new country." While the streets of Caracas burned with rage, RCTV ran cartoons, soap operas and old movies such as "Pretty Woman." On April 13, 2002, Granier and other media moguls met in the Miraflores palace to pledge support to the country's coup-installed dictator, Pedro Carmona, who had eliminated the Supreme Court, the National Assembly and the Constitution.

Would a network that aided and abetted a coup against the government be allowed to operate in the United States? The U.S. government probably would have shut down RCTV within five minutes after a failed coup attempt — and thrown its owners in jail. Chavez's government allowed it to continue operating for five years, and then declined to renew its 20-year license to use the public airwaves. It can still broadcast on cable or via satellite dish."

Of course FOX is only showing the angle that makes Chavez look like a control freak when what he did was legal. So RCTV may wind up on cable in Venezuela, much like FOX News, where they can spread any misinformation they want. But it'll cost them.