Home Store In Memoriam Deborah Newsletter Forum Topics Blogfeed Blogroll Facebook MySpace Contact Us About

Doocy Disses NY Times, Then Steals From It

Reported by Judy - January 2, 2007 -

Fox News pretends to hate The New York Times, but if it really does, why does the news channel borrow so much material, and even plagiarize from it? Steve Doocy got caught dissing The Times on "Fox and Friends" on Tuesday (January 2, 2007), only to steal a line --without attribution -- from one of its stories a few minutes later. Updated with video.

Doocy, co-host of Fox and Friends, demonstrated Fox News' ambivalance about the newspaper during a segment on gays in the military. He opened the segment by saying, "If you look at The New York Times today, ah, why bother?" and then launched into a three--minute segment discussing Gen. John M. Shalikashvili's op-ed piece in The Times announcing his change in position on the issue of gays in the military.

In the 1990s, Shaliskashvili had opposed going beyond President Clinton's "Don't Ask, Don't Tell" policy regarding gays-in-the-military. In his op-ed piece, however, the former chair of the Joint Chiefs of Staff said he now supported allowing openly-gay men and women to serve in the military because the nation needs people in the military and polls show members of the military themselves have no objection.

Despite his dismissive comment suggesting viewers need not bother to read the newspaper, Doocy and co-hosts Gretchen Carlson and Andrew Napolitano cribbed liberally from the op-ed piece during their discussion. At one point, Doocy had the newspaper on the coffee table in front of him and seemed to be reading from it.

At least in this case, Doocy's borrowing from The Times was obvious. That was not the case in two other segments. The first was a piece on former Florida Gov. Jeb Bush's plans, which sounded suspiciously like The Times' piece headlined "Jeb Bush Ponders Future, Not Knowing What It Holds," which appeared on A10. Especially telling was Doocy's statement that Bush had bought a Chrysler 300 and leased a $5,500 a month condo in Coral Gables, details that were identical to what was in The Times, including the order in which the details were presented -- car first, condo second.

Doocy wasn't done relying on The Times to do his homework for him. Later in the show, Gretchen Carlson opened a segment on an effort by Wal-Mart to promote energy efficient fluorescent bulbs to consumers.

The segment obviously was a rip-off of The Times' front-page piece headlined "Wal-Mart Puts Some Muscle Behind Power-Sipping Bulbs."

Not only was the segment's information presented identical to what was in the article, even more telling was Doocy's comment that the bulbs use "75 percent less energy, last 10 times longer, and produce 450 pounds fewer greenhouse gases."

Unfortunately, the same statement appears in the 7th paragraph of the newspaper's front page article, which states that, compared to incandescent light, the compact fluorescent bulb " uses 75 percent less electricity, lasts 10 times longer, produces 450 pounds fewer greenouses gases and saves consumers $30 over the life of each bulb."

In any college course, that would be considered plagirism.

The producers of "Fox and Friends" obviously read the newspaper religiously in order to fill their show each morning. Could it be what Doocy meant with his comments about not reading the newspaper really was, "We read The Times so you don't have to?"